1. Képzési idő és a kreditek száma:
- Főiskolai szintű tanári szakképzettség birtokában a tanári mesterfokozat és a korábbi egy szakképzettségnek megfeleltethető tanári szakképzettség megszerzése esetén: 2 félév, 60 kredit.
- Egy tanári szakképzettség megszerzésére irányuló képzés esetén: 3 félév, 90 kredit.
- Két tanári szakképzettség párhuzamos megszerzésekor: 5 félév, 150 kredit.
2. A képzés célja
A képzés célja az alapfokozaton vagy más felsőfokú végzettség keretében szerzett szakképzettségre, illetőleg ismeretekre alapozva a közoktatásban, az iskolai testnevelés és sport oktatási-nevelési feladatainak ellátására, a szakképzésben, a felsőoktatásban és a felnőttképzésben, emellett a sportszakmai tárgyak oktatási, valamint minden szinten a sportpedagógiai kutatási, tervezési és fejlesztési feladatokra, továbbá a tanulmányok doktori képzésben történő folytatására való felkészítés.
3. Az oklevélben feltüntetett képzettség megjelölése: okleveles testnevelő tanár
4. Az ismeretek ellenőrzési rendszere, az ellenőrzés formái
A hallgatói teljesítmények értékelését és ellenőrzését a tanterv óra- és vizsgatervében előírt gyakorlati jegyek, kollokviumok, továbbá szigorlatok egymáshoz kapcsolódó rendszere biztosítja. Óra- és vizsgatervek:
- 2012/2013-ban kezdők számára:
- 2 féléves levelező képzés: óra- és vizsgaterv
- 3 féléves levelező képzés: óra- és vizsgaterv
- 5 féléves nappali képzés: óra- és vizsgaterv
- 2013/2014-ben kezdők számára:
- 2 féléves levelező képzés: előtanulmányi rend | óra- és vizsgaterv
- 3 féléves levelező képzés: előtanulmányi rend | óra- és vizsgaterv
- 5 féléves nappali és levelező képzés: előtanulmányi rend | óra- és vizsgaterv
5. Diplomadolgozat
A diplomadolgozat célja annak bizonyítása, hogy a hallgató képes a képzés különböző területein elsajátított tudást integrálni és tanári munkájában alkalmazni. Képes a munkája szempontjából lényeges tudományos-szakirodalmi eredményeket összegyűjteni, azok alapján tanári munkáját önállóan megtervezni és a tanítás vagy pedagógiai feladat eredményességét értékelni. Képes a tanulók teljesítményeiről és fejlődéséről, valamint a tanulási-tanítási folyamatról módszeresen gyakorlati tapasztalatokat gyűjteni és a tényszerű adatokat elemezni, következtetéseket megfogalmazni, valamint az eredményeket saját tanári munkájában alkalmazni.
6. Záróvizsga
A szak befejezése záróvizsgával, bizottság előtt történik.
A záróvizsgára bocsátás feltételei:
- a végbizonyítvány (abszolutórium) megszerzése,
- a diplomadolgozat elkészítése és megvédése,
- az intézménnyel szembeni pénzügyi kötelezettségek teljesítése.
A záróvizsga jellege és típusa: a képzési célnak megfelelően komplex, szóbeli és írásbeli vizsga.
A záróvizsga főbb ismeretkörei:
- a pszichomotoros tanítás-tanulás különböző stratégiái, tantárgypedagógiai sajátosságai és azok alkalmazása a tanórai és tanórán kívüli testnevelésben;
- a tantervelmélet kérdései, a tanítás-tanulás szervezése;
- a kondicionális és koordinációs képesség fejlesztésének elmélete és módszertana az egyes korcsoportok sajátosságainak figyelembevételével;
- az értékelési és ellenőrzési eljárások alkalmazása a testnevelésben;
- az iskolai testnevelési és sportfoglalkozások szervezése és levezetése;
- a sajátos fejlesztés igénylő tanulók pszichoszomatikus fejlesztésének speciális ismeretei, a prevenció, az integráció és az inklúzió kérdései.
Tételsor
A záróvizsga összetevői:
- a szak képzési követelményeit leképező írásbeli és szóbeli vizsga,
- a diplomadolgozat bemutatása és védése.
A záróvizsga érdemjegyének összetevői:
- a diplomadolgozat és a védés érdemjegyzékből számított átlag,
- a záróvizsgán elért írásbeli és szóbeli vizsga érdemjegyéből számított átlag.
Az oklevél érdemjegy:
Az oklevél minősítésének kiszámításánál egyharmados súllyal lehet figyelembe venni
- a záróvizsga érdemjegyét,
- a szigorlatok érdemjegyének átlagát és
- a félévek átlagosztályzatainak átlagát.
7. Nyelvvizsga
A hatályos felsőfokú törvény rendelkezése szerint az oklevél megszerzéséenk előfeltétele az általános nyelvvizsga megléte. A követelmény teljesítése alól mentesülnek, akik tanulmányaik első évfolyamon történő megkezdésének évében legalább negyvenedik életévüket betöltik. Ez a rendelkezés azoknál alkalmazható utoljára, akik a 2015-16-os tanévben tesznek záróvizsgát.